Balancekost i din hverdag

0

Balancekost i din hverdag

At spise sundt og at være i balance i hverdagen er tilsyneladende lettere sagt end gjort. De fleste af os ved godt, hvad der er godt for os, og hvad der ikke er. Alligevel er det for mange en kamp at slippe af med de ekstra kilo og generelt føre en sund livsstil. 

Her kigger vi nærmere på en balanceret kost i hverdagen, samt hvordan du når dine forskellige målsætninger. 

Lær at forstå din kost 

At leve sundt handler om at leve balanceret. Derfor er det også alfa og omega, at du forstår din kost, så du kan sammensætte den rigtigt i forhold til netop din krop, din livsstil og dine målsætninger. 

Hvad er kalorier? 

Kalorier er ganske enkelt en måleenhed for energi. Når du indtager mad og drikke, indeholder det noget brændstof, som din krop skal bruge for at tænke, bevæge sig og fungere. Denne energi måles enten i enheden kalorier eller i enheden joules. 

I dag forbindes ordet ”kalorier” ofte med noget negativt. Det skyldes, at et for højt kalorieindtag på sigt kan føre til overvægt. Som udgangspunkt er kalorier i sig selv imidlertid ikke hverken gode eller dårlige. Det er ganske enkelt den måleenhed, der bruges til at udregne, hvor meget energi der er i forskellige mad- og drikkevarer. 

Kalorier i sig selv imidlertid ikke hverken gode eller dårlige

Din kost består af fedt, protein og kulhydrater, og alle disse tre bestanddele indeholder kalorier. Mængden varierer afhængigt af, hvilken konkret mad- eller drikkevare, der er tale om. Du kan læse om fedt, kulhydrater og proteiner nedenfor.  

Hvad er fedt?

Fedt er et af de næringsstoffer, kroppen har brug for. Der findes mange forskellige fedtstoffer, hvoraf nogle er sundere for dig end andre. 

Fedt indeholder meget energi, og det kan derfor være problematisk, hvis du får meget fedt og dermed mere energi, end din krop har brug for. Som udgangspunkt er fedt imidlertid ikke noget, du bør undgå. Særligt din hjerne har brug for gode fedtstoffer, og får du ikke nok af den rigtige type fedt, kan det derfor også være særdeles problematisk. 

Hvad er kulhydrater? 

Kulhydrater findes primært i vegetabilske madvarer. Det vil sige for eksempel grøntsager, frugter og korn. Du kan dele kulhydrater op i en række forskellige underkategorier såsom sukker, stivelse og fibre. Igen gælder det således, at man ikke kan sige, om kulhydrater er gode eller dårlige for dig. De rette kulhydrater i den rette mængde er en del af en balanceret kost, men indtager du en masse ren sukker, kan det blive en udfordring.  

Hvad er protein? 

Proteiner kan kaldes kroppens primære byggesten. Når du for eksempel skal opbygge muskelmasse, er proteiner således særligt vigtige for dig. 

Du finder protein i mange forskellige madvarer – herunder i kød, fjerkræ og mælkeprodukter. I bønner og linser kan du ligeledes finde en høj koncentration af protein. 

Lyt til din krop og dens signaler 

Det er umådeligt vigtigt, at du lærer at lytte til din krop, hvis du gerne vil spise balanceret. Rigtig mange af os kommer for eksempel til at spise, selvom vi egentlig ikke er sultne. Det sker eksempelvis fordi vi befinder os i sociale konstellationer, hvor man spiser for hyggens skyld, eller fordi vi er vant til at spise på bestemte tidspunkter. 

For at opnå balance i din kost, er det væsentligt, at du er god til at tyde din krops signaler. Spis for eksempel kun, når du er sulten. Vær desuden opmærksom på eventuelle kropslige ændringer, som kan være tegn på, at der er en ubalance i fordelingen af henholdsvis fedt, proteiner og kulhydrater i din kost. 

Strukturer din hverdag 

Hvis du vil gøre det nemmest muligt for dig selv at være i balance rent kostmæssigt, er struktur ofte vejen frem. Ofte indtager vi de mindst hensigtsmæssige måltider, når vi er stressede og for eksempel må handle ind i sidste øjeblik. 

Hvis du har en madplan, du følger, er det langt nemmere at spise sundt og afbalanceret. Planlæg derfor gerne dine måltider i hvert fald en uge frem i tiden, og handl herefter ind til disse. Når du har alle ingredienserne derhjemme i forvejen, er det langt nemmere at få tilberedt de afbalancerede måltider, du har planlagt. Desuden der mindre risiko for at komme til impulsivt at købe snacks og søde sager, fordi du handler ind i ulvetimen efter en lang dag. 

Accepter processen og den tid, det tager 

Man kan ikke komme uden om, at det tager tid at omlægge ens kostvaner. Det er naturligvis muligt, og du skal også nok komme i mål, men alt andet lige er det en relativt stor omvæltning at skulle spise anderledes. Derfor skal du heller ikke forvente, at dine kostvaner ændrer sig fra den ene dag til den anden. Det tager tid, og det skal du acceptere. Forventer du, at du kommer til at være i fuldkommen balance og nå alle dine mål fra den dag, du beslutter dig for at lægge dine vaner om, bliver du desværre slemt skuffet. 

Når det gælder om netop at ændre ens kostvaner, er det væsentligste, at du er standhaftig. Selvom du kommer til at ”falde i” en enkelt gang, betyder det ikke, at hele dit projekt er gået i vasken. Der er ingen, der altid kun spiser sundt og afbalanceret. Får du spist noget uhensigtsmæssigt i dag, skal du derfor heller ikke slå dig selv oveni hovedet over det. Husk derimod blot på, at der er en ny dag i morgen, hvor du igen kan spise afbalanceret og som din krop har bedst af. 

Din indstilling spiller generelt en stor rolle i forbindelse med en livsstilsændring. Derfor skal du også huske at være god ved dig selv – også på anden vis end ved at give din krop den rette næring. Elsk din krop, selvom der måske er ting, du gerne vil justere på, og sørg for at passe på dig selv rent psykisk. Med en stærk psyke og en positiv indstilling er det langt nemmere at komme i mål med en livsstilsændring. 

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Related Posts