Spørgsmål

FAQ – ofte stillede spørgsmål

Mange af de bekymringer eller spørgsmål du har er du ikke alene om, derfor har vi samlet de spørgsmål vi hører mest her. Hvis der er noget du stadig mangler svar på, så skal du bare skrive til os, så forklarer vi. Og husk der ikke findes dumme spørgsmål.

Hvor længe skal jeg være på en kostplan?

Svar: En kostplan er en guideline til hvilken mængde mad du skal indtage for at ligge i kalorie under- eller overskud, altså for at tabe sig eller tage på i vægt. Det kan også være du har brug for en kostplan der gør at din vægt er stabil. Derfor er det også meget forskelliget, hvor længe du skal være på kostplanen og hvor meget der skal til før du har ændret din livsstil, da en kostplan ikke er en hurtig kur eller et mirakel til at få drømme kroppen, men mere en struktureret plan over mængden af den mad du skal indtage for at opnå dit ønskede mål.

Er der alle mulige mærkelige opskrifter?

Svar: Vores kostplaner er baseret på det du allerede spiser og derfor vil du heller ikke opleve nye opskrifter med 10 forskellige ingredienser du ikke kender.

Jeg gider ikke kun spise ris og kylling

Det behøver du bestemt heller ikke. At tabe sig eller tage på, handler om kalorie under- eller overskud og ikke hvilke fødevare du spiser. Derfor får du også et opstartsskema fra os, som du skal udfylde og de oplysninger du giver os tager vi udgangspunkt i når vi udarbejder vores skræddersyet kostplaner.

Hvor slavisk skal min kostplan følges?

Det er helt op til den enkelte, men jo mere slavisk jo hurtigere får du dine resultater og vi kan bedre tilrettet dine planer så de passer 110% til dig. Det er svært at tilrette planerne, hvis du spiser udover eller springer måltiderne over. Så jo mere slavisk jo bedre resultater.

Skal jeg spise “superfoods”? – skal hele mit køleskab laves om

Der findes ingen magiske fødevare, derfor laver vi din kostplan ud fra de oplysninger du giver os og de fødevare du elsker 🙂

Kommer jeg til at være sulten hele tiden?

Du kan opleve sult i perioder, men de fleste oplever faktisk mere mæthed når de starter på en kostplan da de oftest får mere mad end de har gjort tidligere. Man skal ikke være sulten for at tabe sig.

Er der plads til god mad?

På vores kostplaner tilføjer vi altid et luksus måltid. Det måltid kan man undlade f.eks. 6 dage i ugen og så samle kalorierne sammen og selv vælge hvad man vil bruge dem til. Her til skal siges at i en normal hverdag vil der være fødselsdage, bryllupper og andre store begiveheder man selvfølgeligt ikke skal gå glip af. Men vurder om du har behov for alt maden og 4 desserter. Tænk over mængderne og huske at alting kan rettes op men at der måske går 14 dage hvor din vægt står stille efterfølgende.

Bliver jeg tyk hvis jeg drikker mine kalorier?

1 kalorie er 1 kalorie om det er i mad eller drikke, hvis du spiser mere end du forbrænder vil du tage på uanset hvilken fødevare det er.

Hvad er forskellen på sundhed og vægttab?

I vores optik er der ikke forskel, da vi tror på at man skal definere sin egen sundhed. Så sæt din egen standard, hvis du ved med dig selv at du skal have 1 stykke chokolade hver dag efter frokost skal du ikke undlade det men i stedet lave plads til det. Sundhed handler om at have en sund krop og et sundt sind. Et vægttab handler udelukkende om kalorier ind og kalorier ud og har faktisk ikke meget med sundhed at gøre. Groft sagt om du spiser dine kalorier i vingummibamser eller agurk giver det samme, bare du ligger i kalorie underskud vil du tabe dig.

Kan jeg ikke bare bytte alt ud med light produkter?

Light produkter er en start da de indeholder op til 50% færre kalorier end ikke light produkter, men vær opmærksom da de ikke er helt uden kalorier og du ikke bare kan spise uhæmmet af dem.

Hvad kan jeg forvente på mine første 14 dage på min kostplan?

De første 14 dage skal kroppen vænne sig det den nye mængde mad. Du kan opleve oppustethed, træthed, du skal tisse mere end normalt, nogle får endda ondt i hovedet eller tager på i vægt. Derfor tilretter vi heller ikke i din kostplan de første 14 dage da kroppen lige skal vænne sig til den nye måde. De fleste oplever dog mere velvære i kroppen og på badevægten, og mindre oppustethed.