10 Myter om vægttab

Jeg hører desværre ofte alle mulige myter om kost og vægttab. Nogle af myterne har hængt ved i mange, mange år og dem slipper vi nok aldrig helt af med! Derfor vil jeg her hjælpe dig til at forstå nogle af de myter der er derude.

På kostområdet bliver vi hele tiden klogere og hvis du har lært noget for 10 år siden, er det ikke sikkert det længere er korrekt. Området udvikler sig som alt muligt andet og heldigvis for det.

1. Spiser du efter din aftensmad tager du på.

En gammel, gammel myte som jeg forbander langt væk! 

Du tager ikke på af at spise efter aftensmaden, efter kl 20 eller lige inden du går i seng. Hvis du ønsker at tabe dig, skal du sørge for at ligge i kalorieunderskud overtid og forbrænde flere kalorier end du indtager. Om du spiser alt din mad kl 20 om aftenen eller fordeler din mad ud på hele dagen gør ingen forskel i dit vægttab. Der kan dog være fordele ved at fordele måltiderne over dagen, så du holder dit blodsukker stabilt. Samt er et måltid inden sengetid godt til at få en til at slappe af og få en god lang og tung nattesøvn.

2. Kulhydrater som hvidt brød og pasta feder.

Dette er en myte jeg ofte høre, når jeg åbner min egen madpakke på kontoret! Jeg jeg siger igen, og igen at kulhydrater er ikke fedende eller usunde. Kulhydrater er kroppens energi, uanset om det er lyst eller fuldkorn. Hvid brød, hvid pasta og hvide ris er dog hurtige kulhydrater som giver kroppen hurtig energi, men de hvide produkter ligger ikke så længe i maven, så du kan godt opleve sult forholdsvis hurtigt igen i forhold til hvis du valgte et fuldkornsprodukt. 

3. Man skal spise morgenmad for at tabe sig.

Jeg elsker min morgenmad og anbefaler også alle mine kunder at få en god start på dagen med morgenmad så kroppen bliver fyldt op med energi. Men skal man spise morgenmad eller skal man ikke. Det interessante er at det er der ikke noget entydigt svar på: Læs mere i artiklen her fra videnskaben.dk

https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/ma-jeg-springe-morgenmaden-over

4. Sunde fødevarer feder ikke.

Sunde fødevare kan faktisk indeholder rigtigt mange kalorier, men rigtigt mange tror uheldigt at hvis man spiser sundt er det også = et vægttab. Det er desværre bare langt fra sandheden. Hvis du f.eks. spiser hytteost, laks og avocado til frokost indeholder portionen ca. samme antal kalorier som hvis det var ris, laks og en stor skål salat med dressing. Så sæt dig ind i kalorie indholdet på dine fødevare hvis du vil sikre dig et sundt og stabilt vægttab.

5. Spis løs af mørk chokolade og tab dig.

Mørk chokolade er lækkert, og genialt til topping på skyr. Men mørk chokolade indeholder ca. samme mange kalorier som lys eller hvid chokolade. Mørk chokolade 70% indeholder 574 kcal pr. 100 g, mens en mælkechokolade  indeholder 562 kcal pr. 100 g. Kan du bedst lide den lyse chokolade, får du rent faktisk færre kalorier pr. stykke end i den mørke. 

6. Light produkter får dig til at spise mere.

Der er ingen studier som viser at du øger dit indtag af kalorieholdige fødevare, fordi du drikker eller spiser lightprodukter. Hvis du vælger light produkter er det en nem måde at holde kalorieindtaget nede på, da f.eks. light eller sukkerfri sodavand indeholder 0 eller meget få kalorier. Du skal dog kigge efter på dine light produkter da ikke alle produkter er kaloriefri.

7. Det feder at spise fedt.

Du tager ikke på at at spise meget fedt. Men fedt indeholder mange kalorier. Så hvis du overskrider den mængde kalorie du har behov for på en dag vil du tage på over tid. Når det er sagt er fedt rigtigt vigtig for vores krop da det er hjernens næring og så er fedt med til at holde vores fordøjelse intakt samt vores hormonsystem i balance. Så døjer du med forstoppelse, glemsomhed eller hormonforstyrrelser så prøv at øge dit indtag af fedt i maden. Prøv med nødder, avocado eller f.eks. smør.

8. Du skal dyrke motion for at tabe dig.

Du skal ikke dyrke motion for at tabe dig, da et vægttab handler om at forbrænde flere kalorier end du indtager. Men motion kan være med at give dig mere energi, så du generelt bevæger dig mere mere i hverdagen. Motion er godt for dit helbred og specielt styrketræning kan hjælpe dig med at stramme op og øge din muskelmasse så du helt naturligt kan forbrænde flere kalorier.

9. Spis masser af proteiner så taber du dig.

Protein er som kulhydrater og fedt, hvis du indtager for mange kalorier samlet over tid vil du tage på. Desuden kan protein være rigtigt hårdt for kroppen at fordøje, så hvis du døjer med hård mave så kan du jo bytte lidt af dit protein ud med fedt. 

Der er rigtigt meget at sige om protein og derfor syntes jeg du skal læse 10 myter om protein fra videnskaben.dk

https://videnskab.dk/krop-sundhed/10-myter-om-proteiner-del-ii

10. Alt du drikker tæller ikke.

Det naivt at tro, at blot fordi du drikke dine måltider så fedt de ikke. Alt indeholder kalorier også drikkevare og ofte indeholder de rigtigt mange kalorier.

  • 1 glas juice 86 kalorier 
  • 1 dåse sodavand 139 kalorier 
  • 1 Smoothi hjemmelavet 197 kalorier